Hoe stel ik back-ups in op mijn cloud server?
Wanneer je een Cloud server gebruikt en hier websites en / of e-mail op gaat hosten, wil je uiteraard in het bezit zijn van goede back-ups voor de onverhoopte dag dat je deze nodig hebt. Voorkomen is beter dan genezen, maar het kan toch nodig zijn dat je een back-up nodig hebt. In dit artikel zullen we daarom de basis uitleggen van hoe je eenvoudig back-ups kunt maken op je Cloud server.
Belangrijk!
Wanneer je een Cloud server afneemt staan back-ups standaard uitgeschakeld. Net zoals alle andere instellingen op de server dien je deze zelf in te schakelen en te configureren. Wanneer je back-up instelt, houd er dan rekening mee dat met de standaard instellingen deze altijd op de server zelf bewaard worden. Ook bij het opslaan van de back-ups op een andere locatie worden deze eerst op de server zelf aangemaakt. Houd er dus altijd rekening mee dat er voldoende vrije ruimte beschikbaar moet zijn op de server zelf. Mocht je ondersteuning nodig hebben kun je contact opnemen met onze support. Het opschonen blijft natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid, maar we zijn altijd bereid om je in de goede richting te wijzen.
Stappenplan basis Back-upconfiguratie
Stap 1. Log in op WHM met de root gebruiker.
Stap 2. We beginnen de voorbereiding met het controleren van hoeveel ruimte de server nog vrij heeft. Ga hiervoor naar Systeemstatus / System Health in het menu en klik op Huidig schijfgebruik weergeven / Show Current Disk Usage.
Stap 3. WHM toont nu het schijfgebruik van de huidige server en hoeveel ruimte er vrij is. Maak hier notitie van voor het bepalen van hoeveel back-ups je kunt maken. In het voorbeeld hieronder gebruiken we slechts 10%.
Stap 4. Navigeer via het menu van WHM naar de Back-up / Backup categorie en klik op Back-upconfiguratie / Backup Configuration.
Stap 5. Zet een vinkje bij Enable Backups om het maken van back-ups te activeren. Hierdoor worden een aantal opties zichtbaar.
Stap 6. Onder Algemene instellingen kiezen we bij Backup Type voor Gecomprimeerd / Compressed, wat dit doet is zorgen dat de back-ups iets minder ruimte inbeslag zullen nemen op de server. Het nadeel hiervan is dat dit meer rekenkracht en tijd kost.
Stap 7. Zet een vinkje bij Check Available Disk Space. Bij de eerste stappen hebben we gecontroleerd hoeveel ruimte er vrij is op de server, voor het maken van back-ups is het belangrijk dat de server dezelfde check doet. Gebruik deze eerder verzamelde informatie om het percentage te bepalen wat vrij moet zijn om een enkele back-up te kunnen maken.
Stap 8. Bij de waarde van Maximum Destination Backup Timeout staat standaard 7200 en bij Maximum Backup Restoration Timeout staat standaard 21600. Deze waardes wijzigen we niet in dit voorbeeld.
Stap 9. Bij Planning en retentie stel je in hoe vaak en op welke momenten er back-ups gemaakt worden op de server. Hierbij is het van belang rekening te houden met de opslag die dit zal verbruiken. Voor de Retention is het getal wat je instelt hoeveel back-ups bewaard moeten worden. In dit voorbeeld kiezen we ervoor om elke maandag een back-up te maken omdat veel wijzigingen aan sites in het weekend gemaakt worden. De retentie stellen we op 5 in zodat er van ruim een maand terug nog back-ups zullen zijn.
Lees ook de officiele documentatie van cPanel hierover: WHM Backup Configuration Retention behavior
Stap 10. Bij Bestanden stel je in wat er precies in de back-up meegenomen moet worden. Denk hierbij aan welke type accounts en systeem bestanden. Die laatste kan erg handig zijn als er op server niveau zelf iets mis is gegaan. We raden hiervoor de onderstaande instellingen aan.
Stap 11. Naast de bestanden wil je uiteraard ook de databases in je back-up meenemen, dit stellen we onder het kopje Databases in. Het is mogelijk om dit per account te doen of alles in 1 geheel als back-up op te slaan. Een combinatie van beide kan ook maar neemt 2x zoveel opslag per back-up in beslag.
Stap 12. Bij Configure the Backup Directory is het mogelijk om een aangepast pad in te stellen voor de back-up. We raden aan om deze op de standaard waarde /backup
te houden. Bij Retain Backups in the Default Backup Directory raden we aan om het vinkje aan te zetten. uitzondering hierop is wanneer je gebruik maakt van de geavanceerde instellingen en naar een externe opslag de back-ups wegschrijft. Als je dit vinkje dan uit zet zullen er nadat dit gedaan is geen back-ups meer op de server zelf bewaard worden.
Stap 13. Klik op Configuratie opslaan. Gefeliciteerd! Je hebt nu succesvol het maken van back-ups ingesteld. We raden aan om na de eerste ingeplande periode te checken of de back-ups met succes gemaakt worden, dit kun je zien via Back-up terugzetten in WHM.
Geavanceerde instellingen
Naast de basis instellingen zijn er nog een aantal ander instellingen die gemaakt kunnen worden. Omdat deze erg situatie-gebonden zijn valt dit buiten de scope van dit kennisbank artikel maar we lichten de opties wel even kort toe omdat er een aantal zaken zijn waar je rekening mee moet houden.
Aanvullende bestemmingen
Bij de Aanvullende bestemmingen kun je instellen dat je back-ups ook naar een externe locatie geüpload worden. Momenteel kun je handmatig een locatie invoeren maar ook een van de voor ingestelde zoals Amazon S3, Backblaze B2, Google Drive en meer. Wanneer je dit instelt kun je er ook voor kiezen om de backups enkel op die locatie te bewaren en niet op je server. Dit kun je doen met de eerder besproken Retain Backups in the Default Backup Directory optie.
Lees ook de officiele documentatie van cPanel hierover: WHM Backup Configuration Additional Destinations
Validation Results
Als je gebruik maakt van een aanvullende bestemming voor de backups is het ook raadzaam om na het instellen een check te doen of er ingelogt kan worden en een verbinding tot stand komt. Bij het tabblad Validation Results kun je zien of dit inderdaad is gelukt of niet. Naast deze check raden we aan om periodiek te checken of je backups ook met succes opgeslagen worden.